PROGRAM WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
Planując i realizując współpracę z rodzicami zawsze uwzględniamy następujące warunki i zasady:
I. CELE PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
1. Pozyskiwanie i aktywizowanie rodziców do partnerskiej współpracy na rzecz dziecka i przedszkola. 2. Ukazanie korzyści tej współpracy dla dziecka, rodzica, nauczyciela. 3. Integrowanie rodziców w realizacji zadań przedszkola. 4. Wzbogacenie oferty edukacyjnej i podniesienie jakości oferowanych usług przez przedszkole przy współudziale rodziców. 5. Promocja przedszkola w środowisku rodzinnym i społeczności lokalnej.
II. ZASADY PRAWIDŁOWEJ WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
- zasada poznania środowiska rodzinnego dziecka, - zasada zdobycia zaufania rodziców, - zasada ujednolicania oddziaływań wychowawczych, - zasada wspierania działań rodziców, - zasada oddziaływania na postawy rodzicielskie, - zasada udzielania porad, wyjaśnień w sposób serdeczny, życzliwy i z szacunkiem, - zasada wyprzedzania relacji o negatywnych zachowaniach dziecka, relacjami o pozytywnych zachowaniach i osiągnięciach, - zasada wskazywania, w przypadku negatywnych zachowań dziecka, na jego zachowanie, bez wyrażania oceny, - zasada inicjowania pomocy rodziców w ulepszaniu warunków pracy przedszkola
III. FORMY WSPÓŁPRACY PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI:
1. Praca indywidualna z rodzicami. Rozmowy indywidualne prowadzi się ją stosując różne formy np. rozmowy indywidualne, zajęcia otwarte, kąciki dla rodziców. 2. Kąciki dla rodziców 3. Zajęcia otwarte dla rodziców 4. Zebrania ogólne i zebrania grupowe 5. Stałe dyżury dyrektora, nauczycieli w ustalony dzień tygodnia 6. Uroczystości przedszkolne "Wspólne świętowanie" i imprezy okolicznościowe o charakterze:
- wewnętrznym - zewnętrznym
7. Rodzinne spotkania popołudniowe - zabawy integracyjne.
IV. ZAKRES WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
a) pomoc dyrektorowi i nauczycielom w realizowaniu funkcji i zadań przedszkola, mające na celu podniesienie jakości pracy placówki, b) popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w przedszkolu i działaniach dydaktycznych, c) organizowanie dla rodziców i pozostałych członków rodzin dziecka oraz dla środowiska społecznego uroczystości i innych okolicznościowych i stałych imprez, uroczystości, d) organizowanie prac społeczno-użytecznych na rzecz przedszkola, e) wzbogacanie wyposażenia przedszkola, f) współudział w organizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci zgodnie z potrzebami dziecka i oczekiwaniami rodziców, g) organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami m.in. poprzez organizowanie dla nich spotkań z przedstawicielami poradni, policji, planowanie i realizowanie pedagogizacji rodziców, h) pomoc dzieciom ubogim uczęszczającymi do przedszkola, i) udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej , turystycznej i sportowej dzieci, j) wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów przedszkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu, k) rozwijanie, z pomocą rady pedagogicznej, poradnictwa wychowawczego dla rodziców, l) udział w podnoszeniu higieny i kultury zdrowotnej, utrzymanie higieny, ładu i porządku w placówce.
V. DOBRA WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI JEST WTEDY, GDY:
a) rodzice podejmują stałą współpracę z przedszkolem – są otwarci na rady i sugestie nauczycieli, b) czują się współgospodarzami przedszkola, c) jest wzajemna współpraca - obie strony tego przestrzegają:
- jednolitego oddziaływania wychowawczego przez nauczycieli i rodziców, - wspólnego osiągania dobrych efektów pracy wychowawczej, - wzrostu poziomu umiejętności nauczycieli i rodziców w zakresie kompetencji wychowawczych, - bliższego kontaktu z dzieckiem, akceptacji podmiotowości dziecka.
VI. NASZE PRIORYTETY:
1. Nadrzędną wartością i wspólnym celem rodziców i przedszkola jest dobro dziecka i jego rozwój. 2. Dążenie rodziców i przedszkola zmierzają do kształtowani relacji opartych na humanistycznych wartościach i partnerskiej, podmiotowej współpracy w celu zapewnienia dziecku optymalnych warunków rozwoju. 3. Rodzice czują się pełnoprawnymi partnerami w wychowaniu i sprawowaniu opieki nad dziećmi. 4. Rodzice współdziałają z przedszkolem w zakresie odpowiedzialności za edukację i wychowanie dziecka.
|